AktuelT
Nasjonalt telefonnummer for debrief etter kritisk hendelse
Døgnbemannet Tellus Debrief vakttelefon 46 90 23 45
Grete Kvalheim AS har etablert et nasjonalt tilbud om debrief for "ufrivillig frivillige" som har vært vitne til, eller bidradd ved en ulykke med for eksempel hardt skadde eller døde. Typisk gjelder dette personer som har tatt ansvar og/eller inngått i redningsarbeidet på et ulykkessted, og som etter at ambulanse og redningsarbeidere har forlatt stedet, står igjen uten å ha noen å snakke med. Man har kanskje vært med på å gi HLR (Hjerte-Lunge-Redning) for første gang i sitt liv, og vet ikke om man reddet eller klarte å hjelpe den hardt skadde pasienten. På grunn av taushetsplikten vil man i de fleste tilfeller aldri få vite hvordan det gikk med personen man forsøkte å hjelpe, annet enn det man kan lese seg til i media etterpå.
Har du behov for å snakke med en dyktig fagperson etter en krisesituasjon? Ring vår vakttelefon for å avtale tid for debrief, som vil finne sted et par dager senere. En samtale varer ca. en time, alt etter behov.
Personellet som foretar debriefen har faglig bakgrunn som lege, psykiatrisk sykepleier/akuttsykepleier/offshore sykepleier o.l. På ressurslisten finnes også en prest samt en tidligere polititjenestemann, om man heller ønske å snakke med noen fra disse yrkesgruppene.
Hvem kan ha behov for en slik debrief?
- Personer som rammes i en krisesituasjon, men som ikke er direkte involvert i hendelsen som skadet eller pårørende/etterlatt, nærmeste kollega, redningsmannskap osv.
- "Ufrivillig frivillige" som er førstemann på ulykkessted, f.eks. trafikkulykke med hardt skadde/døde, drukningsulykke, selvmord, storbrann og eksplosjone og jordskred osv.
- Uorganiserte frivillige; naboer, kollegaer, venner og familie til person som er savnet på sjø eller land og der det er igangsatt leteaksjon
- Vitner og tilfeldige hjelpere ved transportulykker - fly, tog, buss, ferge, tunnelbrann o.l.
- Vitner og tilfeldige hjelpere ved store opptøyer, væpnet ran, terrorangrep eller grov kriminalitet som drapstrusler, grov vold, mishandling, voldtekt osv.
Kostnader
En debriefsamtale med vårt fagpersonell koster 3.000 kr (eks. mva.). Hvem som skal betale dette, avtales i det enkelte tilfelle. Det kan være at reiseforsikringen din dekker slike utgifter, eller at kommunen der krisesituasjonen skjedde vil dekke det. Ta kontakt, så finner vi en løsning!
La mottaksledelsen være godt synlig!
Grete Kvalheim tilbyr nå jakker for mottaksledelsen ved ditt mottak.
Gul jakke med "omsorg" i trykk på bryst og rygg, kr.1.200,- + porto. Jakken finnes i størrelsene S, M, L og XL.
- Vind- og vannavvisende
- 100% polyester
- Reflekser
- To sidelommer, to brystlommer
- Lomme for mobiltelefon under klaff, innvendig
- Kraftig glidelås under klaff i front
- Forlenget rygg
- Elastisk regulering i nedkant
- Regulerbar og avtagbar hette
- Pulsvarmer, ermstrammer
- ID-stropp under klaff, høyre side
Bestilling: post@gretekvalheim.no
Pårørendeomsorg i kriser og katastrofer
Dette heftet har som formål å bidra til økt kunnskap om og god praksis rundt psykososial krisehåndtering. Det er ment å være et hjelpemiddel for ledere og personell i kommuner, etater og selskaper som har oppgaver ved et pårørendesenter eller som telefonsvarer ved pårørendetelefonen.
Kr. 200,- pr. stk. (+ evt. porto)
Kr. 150,- pr. stk. ved 10 stk. eller mer (+ evt. porto)
Bestilling pr. telefon 970 95 300 eller e-post post@gretekvalheim.no
Fra media:
Stavanger Aftenblad: Hun vil hjelpe ufrivillige frivillige. Les mer...
Fra vårt besøk fra Hovedredningssentralen under ONS 2014. Les mer...